Czym są badania kliniczne – rozważania nad możliwością leczenia najnowszymi lekami na świecie

Podstawą skutecznej farmakoterapii jest efektywne usuwanie przyczyny choroby lub znoszenie jej objawów, przy jednoczesnym zapewnieniu pełnego bezpieczeństwa stosowania. Mimo że na rynku dostępnych jest tak wiele preparatów leczniczych, dalej istnieją schorzenia, które ze względu na złożoną patogenezę, czy różnorodny obraz kliniczny, stanowią ciągłe wyzwanie terapeutyczne dla lekarzy i farmaceutów. Przyszłość medycyny to zatem innowacyjne leczenie, wykorzystujące nowo opracowane substancje lecznicze, często trudno dostępne oraz bardzo kosztowne. Dowiedz się, jak możesz bezpłatnie wziąć udział w najnowszych terapiach.

badanie kliniczne

Innowacyjne terapie

W ostatnim czasie na rynku farmaceutycznym pojawiło się wiele preparatów o odmiennym mechanizmie działania, których struktura i właściwości biologiczne pozwoliły na ingerowanie w procesy chorobotwórcze i zwalczanie przyczyn. Mowa tutaj o lekach biologicznych, które stanowią przeciwciała monoklonalne zdolne do rozpoznawania nieprawidłowych komórek i swoistego hamowania enzymów, odpowiedzialnych za nieprawidłowe procesy zachodzące w organizmie. Leki te dzięki swoim właściwościom umożliwiły leczenie i znaczne poprawienie stanu zdrowia pacjentów z takimi schorzeniami jak: reumatoidalne zapalenie stawów, łuszczyca czy atopowe zapalenie skóry. Dodatkowo stale trwają badania nad innowacyjnym dostarczaniem od lat dostępnych substancji, poprzez zamykanie ich w nośnikach o mikroskopijnych rozmiarach. Takie rozwiązania terapeutyczne mogą zrewolucjonizować leczenie chorób nowotworowych oraz innych schorzeń, których lokalizacja uniemożliwia efektywne dostarczanie substancji aktywnych.

Dzięki ciągłemu rozwojowi medycyny i farmacji osoby chorujące na ciężkie, przewlekłe choroby mają szansę na znaczną poprawę komfortu życia, a nawet całkowite wyleczenie. Aby jednak lek mógł być wprowadzony do użytku powszechnego, niezbędne jest jego przetestowanie. W tym celu na całym świecie prowadzone są badania kliniczne.

Badania kliniczne jako opcja terapeutyczna

Wiele nowoczesnych terapii lekowych jest w Polsce trudno dostępnych i najczęściej bardzo kosztownych. Zanim nowy lek zostanie zatwierdzony i wprowadzony na rynek, zwykle mijają lata, a co za tym idzie większość pacjentów zostaje pozbawiona skutecznych opcji terapeutycznych. W związku narastającym problemem terapeutycznym oraz małym zainteresowaniem Polaków tematem badań klinicznych, Agencja Badań Medycznych razem z Ministerstwem Zdrowia prowadzi obecnie kampanię, w której zachęca rozważenie badań klinicznych jako opcji leczenia najnowszymi na świecie lekami. Dzięki działaniom wielu organizacji liczba badań klinicznych w Polsce stale rośnie, urozmaicając bezpłatną i powszechnie dostępną formę leczenia wielu chorób.

Inne korzyści płynące z uczestnictwa w badaniu klinicznym

W badaniach klinicznych każdy pacjent otrzymuje bezpłatnie najnowsze substancje lecznicze, które wykazały zadawalającą skuteczność w pierwszych fazach badania. Nie są to leki generyczne (odtwórcze), czyli odpowiedniki oryginalnych produktów, w których znajdziemy te same aktywne składniki co w produktach oryginalnych. Warto również podkreślić, że pacjent nie ponosi kosztów za przeprowadzane badania diagnostyczne oraz dojazd do ośrodków. Przed rozpoczęciem leczenia, z każdym pacjentem podczas wizyty lekarskiej omawiane są aspekty badania, jego przebieg, schemat leczenia itd. Aby pacjent mógł być włączony do badania, oprócz przejścia kwalifikacji, jest zobowiązany do podpisania formularza świadomej zgody (szczegółowy opis procedury w linku ICF – świadoma zgoda pacjenta na udział w badaniu – holsäCLINICAL (holsaclinical.pl)). Podczas całego okresu badania każdy pacjent znajduje się pod opieką wykwalifikowanego personelu w celu zapewnienia komfortu i pełnego bezpieczeństwa. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat bezpieczeństwa i przebiegu badania klinicznego, kliknij w link Bezpieczeństwo pacjenta w badaniu klinicznym – holsäCLINICAL (holsaclinical.pl)

Masz więcej pytań dotyczących uczestnictwa w badaniu klinicznym?