ENDOMETRIOZA

Endometrioza to choroba przewlekła o wielu obliczach. U każdej kobiety może przebiegać w inny sposób. Wszystko zależy od lokalizacji ognisk oraz stopnia zaawansowania, określanego w 4-stopniowej skali. W przebiegu choroby tkanka wyścielająca macicę – endometrium, obecna jest poza jamą macicy np. na jajowodzie, jajnikach, otrzewnej, jelitach, pęcherzu moczowym.

Endometrioza jest hormonozależną chorobą, związaną głównie z poziomem estrogenów. Dlatego bardzo ważne, by diagnostyka oraz leczenie były wykonywane przez lekarza ginekologa i endokrynologa, który kompleksowo oceni stan zdrowia Pacjentki.

O endometriozie mogą świadczyć następujące objawy: bolesne i obfite miesiączki, bóle przedmenstruacyjne, ból przy stosunku, dyskomfort przy oddawaniu moczu lub kału oraz wzdęcia i nudności. Często również chorym towarzyszy ciągłe uczucie przemęczenia.

W Polsce szacuje się, że około 1 milion Polek boryka się z endometriozą. Na świecie to aż 200 milionów Pacjentek!

JAKIE LECZENIE JEST STOSOWANE ?

Leczenie endometriozy polega na skojarzeniu metody operacyjnej oraz terapii farmakologicznej.

Leczenie operacyjne ma na celu zniszczenie ognisk endometriozy, usunięcie guzów endometrialnych oraz uwolnienie zrostów. Dzięki inwazyjnemu zabiegowi jest szansa na przywrócenie prawidłowych stosunków anatomicznych oraz zniwelowanie nieprzyjemnych dolegliwości towarzyszących chorobie.

Głównym celem leczenia farmakologicznego jest eliminacja lub zmniejszenie dolegliwości bólowych. W trakcie stosowania odpowiedniego leczenia można również zahamować rozwój choroby i proces tworzenia się nowych ognisk endometrialnych. Leki dobierane są indywidualnie, z uwzględnieniem:

• stopnia zaawansowania endometriozy,
  • nasilenia dolegliwości bólowych,
  • planów rozrodczych Pacjentki oraz chorób współtowarzyszących.

O INNOWACYJNYCH TERAPIACH

Leczenie endometriozy z użyciem antagonistów GnRH

Na początku pierwszej dekady XXI wieku zaobserwowano, że leki z grupy antagonistów gonadoliberyny (GnRH) mogą skutecznie zmniejszać dolegliwości związane z endometriozą oraz hamować dalszy rozwój choroby.

Czym są antagoniści gonadoliberyny?

Brzmi bardzo naukowo, ale ich mechanizm działania jest bardzo prosty. Poprzez hamowanie uwalniania hormonów LH i FSH, wytwarzanych w przednim płacie przysadki, finalnie hamują wyrzut estradiolu (z grupy estrogenów), który produkowany jest przez jajniki.

Od 2017 roku w USA stosowany jest Elagolix (Orillisa) – pierwszy lek z grupy antagonistów GnRH, który został zaaprobowany przez FDA (amerykańską Agencję Żywności i Leków), jako skuteczna terapia w łagodzeniu dolegliwości związanych z endometriozą.

Aktualnie prowadzimy badanie kliniczne z użyciem nowej generacji leku z grupy antagonistów GnRH. Jeżeli dotychczasowe leczenie nie przyniosło oczekiwanych rezultatów, umów się na bezpłatną konsultację z naszym ginekologiem i endokrynologiem.

Modulatory receptora progesteronowego w leczeniu endometriozy

Leki z grupy antagonistów receptora progesteronowego są znane i stosowane od kilkudziesięciu lat jako antykoncepcja awaryjna lub przedoperacyjne leczenie mięśniaków macicy.

Zaobserwowano również, że leki te mogą być skuteczne w leczeniu takich chorób, jak : mięśniaki macicy, endometrioza, nowotwory endometrium, inne zaburzenia ginekologiczne.

Leki z tej grupy, poprzez mechanizm hamowania rozrostu endometrium oraz redukcję produkcji prostaglandyn, wykazały znaczną redukcję zmian endometrialnych (od 40-75% w badaniach przedklinicznych) oraz dolegliwości bólowych.

Niebawem, w klinikach Gyncentrum prowadzona będzie rekrutacja pacjentek, które chcą skorzysta z nowej terapii antagonistą receptora progesteronowego. Dotychczasowe metody leczenia były nieskuteczne? Ciągle borykasz się z bolesnymi cyklami?

Skontaktuj się z nami, a my ustalimy termin bezpłatnej konsultacji.

Przeczytaj więcej o Mifepristonie w Kompendium wiedzy >>>

BADANIA PROWADZONE W LOKALIZACJACH