Lebrikizumab – nowoczesne rozwiązanie terapeutyczne AZS

Wraz z postępem medycyny udoskonalają również rozwiązania terapeutyczne w wielu chorobach autoimmunologicznych, w tym AZS. Wyraźny potencjał terapeutyczny dostrzega się w lebrikizumabie, nad którym obecnie trwają badania kliniczne. Lebrikizumab do leków biologicznych. Jak działa? Jaka jest jego skuteczność? Poznaj innowacyjne leczenie atopowego zapalenia skóry.

innowacyjne leczenie atopowego zapalenia skóry

Lebrikizumab – jak działa ten lek?

Lebrikizumab jest cząsteczką o wysokim powinowactwie, skierowanym przeciwko interleukinie 13 (IL-13), czyli cytokinie wydzielanej w zdecydowanie większych ilościach u osób cierpiących na AZS. Mechanizm działania lebrikizumabu opiera się na tworzeniu kompleksów z IL-13, co z kolei przyczynia się do ograniczenia wysokiego miana IL-13 w organizmie. Skutkuje to złagodzeniem objawów AZS. Co istotne, lebrikizumab nie oddziałuje na regulację endogennej IL-13.

Złagodzenie objawów AZS o ponad 70%!

Według dr Emmy Guttman-Yassky (współprzewodniczącej dermatologii w Icahn School of Medicine w Mount Sinai w NY) za głównego mediatora prowokującego wystąpienie AZS może odpowiadać właśnie IL-13. Z tego względu terapia celowana za pomocą lebrikizumabu wydaje się być obiecująca dla chorych na AZS. Prowadzone są liczne badania kliniczne oceniające skuteczność i bezpieczeństwo tego leku. Pierwsze dane kliniczne odzwierciedlają zależność między dawką lebrikizumabu a poprawą klinicznych objawów AZS – monitorowana jest ona za pomocą specjalnie skonstruowanych kwestionariuszy.

Badano między innymi wskaźnik obszaru wyprysku i nasilenia egzemy (EASI) – potwierdzono, że uczestnicy badania leczeni lebrikizumabem wykazywali redukcję tego wskaźnika o 72,1% w porównaniu z osobami w grupie kontrolnej (41,1%). Również w przypadku oceny świądu skóry (NRS) zauważono jego spadek u 70% pacjentów stosujących lek w porównaniu z grupą kontrolną, gdzie tylko 27,3% zadeklarowało taką poprawę. Ponadto osoby leczone lebrikizumabem oceniły poprawę stanu skóry w odniesieniu do świądu już na wczesnym etapie zażywania leku. Badacze, w tym dr Guttman-Yassky, określili także, że „Nawet najmniejsza dawka leku powoduje znaczną poprawę w porównaniu z placebo”. Sami pacjenci oceniali dodatkowo jakość życia za pomocą specjalnego formularza – średni wskaźnik jakości życia (DLQI) spadł o ok. 8 do 10 punktów u osób leczonych w odniesieniu do pacjentów w grupie placebo, gdzie wynik ten spadł o 5.9 punktu. Jak wiadomo, pacjenci chorujący na AZS zmagają się z wieloma kompleksami i spadkiem nastroju , które wynikają z przebiegu tej choroby. Dlatego dane otrzymane z kwestionariusza DLQI po stosowaniu leczenia wydają się być satysfakcjonujące i sugerują korzystny efekt terapii.

Czytaj: Dupilumab – innowacyjny lek w terapii atopowego zapalenia skóry dłoni i stóp

Lebrikizumab – wciąż w fazie badań klinicznych

Lebrikizumab znajduje się obecnie w III fazie badań klinicznych, która pogłębi jeszcze bardziej wiedzę na temat skuteczności i bezpieczeństwa tego leku. Już teraz dr Guttman-Yassky stwierdza na podstawie uzyskiwanych wyników, że „lebrikizumab osiągnął bardzo dobry profil bezpieczeństwa”. Poza AZS badania kliniczne z lebrikizumabem są prowadzone również w takich jednostkach chorobowych jak: astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc czy idiopatyczne zwłóknienie płuc [według clinicaltrials.gov] Należy pamiętać, że zarówno w trakcie całego okresu trwania badań klinicznych, jak i przez pewien czas po zażyciu ostatniej dawki leku, pacjenci są pod ścisłą kontrolą lekarską. Zapewnia się im także szereg badań laboratoryjnych, oceniających stan ich zdrowia i bezpieczeństwo, a także monitoruje są pod kątem wystąpienia ewentualnych działań niepożądanych. Wyników III etapu badań „Dermira” spodziewamy się w pierwszej połowie 2021r.

Nasza klinika oraz zespół doświadczonych specjalistów, poprzez udział w badaniach klinicznych, proponuje swoim pacjentom najnowsze osiągnięcia w dziedzinie leków biologicznych i drobnocząsteczkowych stosowanych w leczeniu AZS. Te cząsteczki, jeśli zostaną zatwierdzone, mogą zmienić perspektywę przyszłych terapii. REKRUTACJA ZAMKNIĘTA!

Źródło:

Masz więcej pytań dotyczących badań klinicznych? Skontaktuj się z nami już teraz!

Zadzwoń: +48 32 724 10 12