RSV, grypa, COVID – jak rozróżnić najczęstsze infekcje wirusowe?

Okres jesienno-zimowy to czas częstych infekcji, które spowodowane są różnego rodzaju wirusami bytującymi w środowisku. Główną przyczyną schorzeń układu oddechowego są wirusy grypy, syncytialny wirus oddechowy (RSV) oraz RNA wirusy wywołujące przeziębienia. Infekcje te zwykle ciężko odróżnić ze względu na podobne objawy i przebieg.

rsv grypa covid

Przeziębienie – czym jest spowodowane?

Przeziębienie jest to nic innego, jak zapalenie górnych dróg oddechowych wywołanych zakażeniem adenowirusami, rinowirusami czy koronawirusami. Do zakażenia dochodzi głównie drogą kropelkową, czyli przez układ oddechowy i jego wydzieliny. Najczęstszymi objawami towarzyszącymi przeziębieniu są: obrzęk błony śluzowej nosa, wodnisty katar, bóle gardła i ogólne osłabienie. Objawom tym może towarzyszyć również stan podgorączkowy/ gorączka.

Niekiedy (raz na 4-6 lat) na świecie rozwija się epidemia koronawirusów, które zmutowane stają się bardziej zjadliwe, a infekcje które wywołują charakteryzują się cięższym przebiegiem.

Grypa – objawy, leczenie, profilaktyka

Grypa jest chorobą zakaźną wywoływaną przez trzy podstawowe rodzaje wirusa – wirus grypy A, B lub C. Pierwsze dwa wirusy powodują zakażenie o ciężkim przebiegu, objawiające się dreszczami, gorączką, bólem mięśni i gardła, nieżytem nosa i suchym kaszlem. Okres choroby trwa zazwyczaj do 7 dni, jednak sam kaszel może utrzymywać się nawet do 2 tygodni. Najlepszą profilaktyką grypy są szczepienia, które należy powtarzać co roku, ponieważ wirusy szybko mutują. Niezbędne jest więc cosezonowe dopasowanie antygenów obecnych w szczepionce do występującego w środowisku wirusa. Leczenie grypy polega na stosowaniu preparatów leczniczych mających na celu złagodzić przebieg choroby oraz leków hamujących rozwój/rozprzestrzenianie wirusa, tj. oseltamiwir, amantadynę czy baloksawir, które dostępne są jedynie z przepisu lekarza.

Wirus RSV – przyczyna ciężkiej infekcji u dzieci

Syncytialny wirus oddechowy jest jednym z głównych przyczyn infekcji dróg oddechowych u małych dzieci. U dorosłych i starszych dzieci zakażenie wirusem RSV jest zwykle łagodne i przebiega podobnie jak przeziębienie. U niemowląt i dzieci poniżej 2. roku życia infekcja ta może skutkować wysoką gorączką, brakiem apetytu, odwodnieniem, początkowo kaszlem suchym, który po kilku dniach przechodzi w kaszel mokry i jest przyczyną duszności. W skrajnych sytuacjach niezbędna jest hospitalizacja. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, odwiedź naszą stronę: Wirus RSV – objawy, diagnostyka, dostępne metody leczenia – holsäCLINICAL (holsaclinical.pl).

Diagnostyka infekcji wirusowych

Ze względu na podobny przebieg wielu wirusowych infekcji dróg oddechowych, ich diagnostyka w celu ustalenia odpowiedniego leczenia jest nie lada wyzwaniem dla wielu specjalistów. Aktualnie dzięki postępowi nauki i medycyny każdy z pacjentów ma możliwość wykonania szybkiego badania w formie testu diagnostycznego. Materiałem do badań może być wymaz z jamy nosowo-gardłowej, wydzieliny z górnych dróg oddechowych lub aspirat z nosa.

Na rynku obecne są testy na grypę, które identyfikują białka wirusa grypy A i B. Wynik testu pojawia się zazwyczaj po około 15 – 30 minutach. Alternatywą mogą być badania serologiczne i molekularne, które są bardziej dokładne i wykonuje je w laboratoriach wyspecjalizowany personel.

W ostatnich dwóch latach z powodu pandemii wirusa SARS-CoV-2 powstało wiele placówek wykonujących badania pozwalające na wykrycie białek wirusa, przeciwciał przeciwko antygenom wirusa oraz badania genetyczne. Dodatkowo powszechnie dostępne są też testy kasetowe, które możemy wykonać samodzielnie poprzez pobranie śliny i umieszczenie jej na płytce.

Obecnie na rynku pojawiły się potrójne testy pozwalające na identyfikację antygenów wirusów RSV, COVID i grypy. Są to testy, które możemy nabyć w aptece i wykonać samodzielnie w warunkach domowych. Materiał do badania stanowi wydzielina z nosa, którą pobieramy specjalną wymazówką dostępną w zestawie wraz z testem. Wynik pojawia się w ciągu kilkunastu minut, pokazując, który z trzech wirusów jest przyczyną infekcji.

Masz więcej pytań na temat najczęstszych infekcji wirusowych i sposobów ich diagnozowania?