ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY

Atopowe zapalenie skóry (AZS) jest częstą, przewlekłą oraz nawracającą chorobą skóry. Częściej dotyka dzieci (5–20%), podczas gdy częstość występowania u dorosłych szacuje się na 7–10% .

W ostatnich latach naukowcy skupili się na poznaniu patofizjologii AZS, co jest bardzo pomocne w zidentyfikowaniu różnych endotypów odpowiednich do określonych terapii. Terapia zorientowana na pacjenta tzw. terapia celowana, oprócz markerów genetycznych i biologicznych, uwzględnia cechy fenotypowe (te, które widać gołym okiem).

Obecnie przyjmuje się, że dwa główne mechanizmy sprzyjają przewlekłemu zapaleniu skóry – genetyczne upośledzenie funkcji barierowej skóry, wywołane mutacjami białek barierowych i strukturalnych, które powoduje zwiększoną penetrację skóry przez czynniki drażniące, alergeny i drobnoustroje.

Nasza klinika oraz zespół doświadczonych specjalistów, poprzez udział w badaniach klinicznych, proponuje swoim pacjentom najnowsze osiągnięcia w dziedzinie leków biologicznych i drobnocząsteczkowych stosowanych w leczeniu AZS. Te cząsteczki, jeśli zostaną zatwierdzone, mogą zmienić perspektywę przyszłych terapii.

O INNOWACYJNYCH TERAPIACH

Leczenie z użyciem Lebrikizumabu

Wraz z postępem medycyny udoskonalają się również rozwiązania terapeutyczne w obszarze chorób autoimmulogicznych. Chorobą autoimmunologiczną jest m.in. atopowe zapalenie skóry. Wyraźny potencjał terapeutyczny dostrzega się w lekach biologicznych, które w znaczny sposób zmniejszają aktywność układu immunologicznego i są znacznie korzystniejszym rozwiązaniem, niż przewlekłe stosowanie doustnych lub naskórnych sterydów.

Aktualnie w holsäCLINICAL prowadzone jest badanie kliniczne z użyciem Lebrikizumabu, przeznaczone dla pacjentów z umiarkowaną lub ciężką postacią AZS.

Lebrikizumab jest cząsteczką skierowaną przeciwko interleukinie 13 (IL-13), która jest w znacznie większym stężeniu jest wydzielana u osób cierpiących na AZS. Według dr Emmy Guttman-Yassky, współprzewodniczącej katedrze dermatologii w Icahn School of Medicine w Mount Sinai w NY, głównym mediatorem prowokującym wystąpienie AZS może być właśnie IL-13.

Terapia Lebrikizumabem wydaje się być skuteczna, co potwierdzają dotychczasowe fazy badań klinicznych. Poza AZS prowadzone są również próby kliniczne z zastosowaniem powyższego leku w takich jednostkach chorobowych jak: astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc czy idiopatyczne zwłóknienie płuc. Należy pamiętać, że pacjenci uczestniczący w badaniu klinicznym są pod stałą kontrolą lekarską, w szczególności po przyjęciu dawki leku. Zapewnia się również szereg badań oceniających stan zdrowia i bezpieczeństwo.

Jeżeli jesteś zainteresowana/y udziałem w badaniu klinicznym z użyciem Lebrikizumabu, wypełnij formularz kontaktowy i umów się na bezpłatną konsultację z naszym dermatologiem.

Dowiedz się więcej na temat Lebrikizumabu w Kompendium wiedzy >>>

Leczenie z użyciem Roflumilastu

Roflumilast jest niesteroidowym lekiem przeciwzapalnym. Hamując aktywność enzymu – fosfodiesterazy-4 (PDE4), zmniejsza on wytwarzanie wielu czynników prozapalnych, które odgrywają istotną rolę w patogenezie przewlekłych chorób zapalnych.

W postaci doustnej Roflumilast jest stosowany od ponad 10 lat do leczenia zaostrzeń przewlekłego obturacyjnego zapalenia płuc. Najnowsze badania dowodzą, że miejscowe zastosowanie tego leku na powierzchnię skóry, może skutecznie łagodzić dolegliwości skórne u pacjentów z atopowym zapaleniem skóry czy łuszczycą plackowatą.

Krem zawierający w składzie Roflumilast o stężeniu 0,15% i 0,05% znajduje się obecnie w III fazie badań klinicznych, w którym mogą wziąć udział pacjenci już od od 6. roku życia chorujący na atopowe zapalenie skóry o nasileniu od łagodnego do umiarkowanego. Podczas terapii lek aplikowany jest tylko raz w ciągu doby, zapewniając wygodę i komfort stosowania.

Aktualnie w klinice holsäCLINICAL prowadzone jest badanie kliniczne z użyciem Roflumilastu. Aby wziąć w nim udział wystarczy umówić się na bezpłatną konsultację z naszym dermatologiem.

Do badania kwalifikują się ci pacjenci, którzy mają stwierdzone atopowe zapalenie skóry od co najmniej 3 miesięcy. Jeśli pacjent kwalifikuje się do innowacyjnej terapii, przez cały okres jej trwania (4 tygodnie) jest pod stałą opieką lekarzy i specjalistów. Możliwe jest również kontynuowanie leczenia przez okres następnych 24 tygodni.

Dowiedz się więcej na temat Roflumilastu w Kompendium wiedzy >>>

BADANIA PROWADZONE W LOKALIZACJACH