ATOPOWE ZAPALENIE SKÓRY

Atopowe zapalenie skóry (AZS) jest częstą, przewlekłą oraz nawracającą chorobą skóry. Częściej dotyka dzieci (5–20%), podczas gdy częstość występowania u dorosłych szacuje się na 7–10% .

W ostatnich latach naukowcy skupili się na poznaniu patofizjologii AZS, co jest bardzo pomocne w zidentyfikowaniu różnych endotypów odpowiednich do określonych terapii. Terapia zorientowana na pacjenta tzw. terapia celowana, oprócz markerów genetycznych i biologicznych, uwzględnia cechy fenotypowe (te, które widać gołym okiem).

Obecnie przyjmuje się, że dwa główne mechanizmy sprzyjają przewlekłemu zapaleniu skóry – genetyczne upośledzenie funkcji barierowej skóry, wywołane mutacjami białek barierowych i strukturalnych, które powoduje zwiększoną penetrację skóry przez czynniki drażniące, alergeny i drobnoustroje.

Nasza klinika oraz zespół doświadczonych specjalistów, poprzez udział w badaniach klinicznych, proponuje swoim pacjentom najnowsze osiągnięcia w dziedzinie leków biologicznych i drobnocząsteczkowych stosowanych w leczeniu AZS. Te cząsteczki, jeśli zostaną zatwierdzone, mogą zmienić perspektywę przyszłych terapii.

O INNOWACYJNYCH TERAPIACH

Wraz z postępem medycyny udoskonalają się również rozwiązania terapeutyczne w obszarze chorób autoimmulogicznych. Chorobą autoimmunologiczną jest m.in. atopowe zapalenie skóry. Wyraźny potencjał terapeutyczny dostrzega się w lekach biologicznych, które w znaczny sposób zmniejszają aktywność układu immunologicznego i są znacznie korzystniejszym rozwiązaniem, niż przewlekłe stosowanie doustnych lub naskórnych sterydów.

Aktualnie w klinice Gyncentrum prowadzone jest badanie kliniczne z użyciem Lebrikizumabu, przeznaczone dla pacjentów z umiarkowaną lub ciężką postacią AZS.

Lebrikizumab jest cząsteczką skierowaną przeciwko interleukinie 13 (IL-13), która jest w znacznie większym stężeniu jest wydzielana u osób cierpiących na AZS. Według dr Emmy Guttman-Yassky, współprzewodniczącej katedrze dermatologii w Icahn School of Medicine w Mount Sinai w NY, głównym mediatorem prowokującym wystąpienie AZS może być właśnie IL-13.

Terapia Lebrikizumabem wydaje się być skuteczna, co potwierdzają dotychczasowe fazy badań klinicznych. Poza AZS prowadzone są również próby kliniczne z zastosowaniem powyższego leku w takich jednostkach chorobowych jak: astma, przewlekła obturacyjna choroba płuc czy idiopatyczne zwłóknienie płuc [według clinicaltrials.gov].

Należy pamiętać, że pacjenci uczestniczący w badaniu klinicznym są pod stałą kontrolą lekarską, w szczególności po przyjęciu dawki leku. Zapewnia się również szereg badań oceniających stan zdrowia i bezpieczeństwo.

Jeżeli jesteś zainteresowana/y udziałem w badaniu klinicznym z użyciem Lebrikizumabu, wypełnij formularz kontaktowy i umów się na bezpłatną konsultację z naszym dermatologiem.

Dowiedz się więcej na temat Lebrikizumabu w Kompendium wiedzy >>>

BADANIA PROWADZONE W LOKALIZACJACH