Przewlekły kaszel – przyczyny, rodzaje, rola badań klinicznych

Kaszel – każdy z nas go miał. Jednak o ile jednorazowy epizod kaszlu jest zjawiskiem pożądanym, ratującym nasz organizm np. przed zadławieniem, o tyle kaszel przewlekły może odcisnąć spore piętno na jakości życia pacjenta. Zwłaszcza w dobie panującej obecnie na całym świecie pandemii.

przewlekły kaszel a badania kliniczne

Stygmatyzacja osób z przewlekłym kaszlem w dobie pandemii COVID-19

Osoby wykazujące jakiekolwiek objawy przeziębienia są wyraźne izolowane od społeczeństwa w tak prozaicznych sytuacjach życia codziennego, jak wizyta w supermarkecie czy przychodni. Coraz więcej chorych skarży się na znaczne zaniżenie samooceny oraz poczucie samotności przez wyalienowanie. Taka stygmatyzacja osób dotkniętych kaszlem może znacząco wpłynąć na zdrowie psychiczne pacjenta, a nawet prowadzić do wystąpienia chorób tak poważnych jak depresja. Szansą na wdrożenie innowacyjnych terapii w leczeniu kaszlu mogą być badania kliniczne.  Dlaczego?

Czym jest kaszel?

Kaszel jest naturalnym odruchem obronnym organizmu, który uniemożliwia przedostanie się ciał obcych (w tym także drobnoustrojów) do układu oddechowego. Kaszel jest nam więc potrzebny, chyba że przybierze stan przewlekły. Wtedy staje się już zjawiskiem niepożądanym i nie można go bagatelizować.

Rodzaje kaszlu

W zależności od tego, ile trwa kaszel możemy wyróżnić trzy jego rodzaje:

• ostry- utrzymujący się do 3. tygodni,
  • podostry- trwający między 3. a 8. tygodni,
  • przewlekły- utrzymujący się powyżej 8. tygodni.

Przyczyny kaszlu

Do najpopularniejszych przyczyn kaszlu zaliczamy te wywołane przez patogeny chorobotwórcze (tak zwany kaszel poinfekcyjny) oraz odruchowy wywołany obecnością ciała obcego drażniącego błonę śluzową dróg oddechowych lub pobudzającego receptory błonowe przewodu pokarmowego. Zwykle czynniki te wywołują kaszel ostry, ponieważ jego objawy można zniwelować w okresie nieprzekraczającym trzech tygodni.

Zainteresowanie i zaniepokojenie ze strony pacjenta budzi kaszel, który nie ustępuje po miesiącu pomimo stosowanego leczenia. Warto wiedzieć, że kaszel może współistnieć z wieloma chorobami takimi jak: astma oskrzelowa, rozstrzenie oskrzeli, przewlekła obturacyjna choroba płuc, zespół ściekania po tylnej ścianie gardła, czy zespół Tourette’a. Może również występować w przebiegu chorób nowotworowych oraz chorób układu: oddechowego, nerwowego, pokarmowego, czy krwionośnego. Powodować go może także stosowanie niektórych leków lub śródmiąższowe zmiany w obrębie płuc. Kaszel o niezidentyfikowanej przyczynie (niewyjaśnionej) jest bardzo ciężki do zdiagnozowania i wymaga obszernego wywiadu lekarskiego. Genezy tego rodzaju kaszlu szuka się w psychice pacjenta, która często nieświadomie próbuje zwrócić na siebie uwagę poprzez odruch odkrztuszania.

Przewlekły kaszel może występować również bez chorób współistniejących w postaci izolowanej. Wbrew pozorom to ten kaszel budzi największe wątpliwości i strach u pacjenta, przed domniemanie, że za tym symptomem kryje się jakaś rzadka i trudna do zdiagnozowania choroba.

Palenie papierosów a kaszel przewlekły

Oprócz wyżej wymienionych przyczyn kaszlu, nie można pominąć jednego z głównych jego sprawców – dymu tytoniowego. Czynnik ten działa drażniąco na drogi oddechowe, wywołuje stan zapalny oraz zwiększa reaktywność odruchu kaszlowego. Choć substancje zawarte w dymie papierosowym pozostawiają po sobie trwały ślad w organizmie palacza, to niejednokrotnie kaszel nim wywołany może ustąpić już parę tygodni po zerwaniu z nałogiem.

Badania kliniczne – szansa na wdrożenie innowacyjnych terapii w leczeniu kaszlu przewlekłego

Kaszel przewlekły występuje u 4 do 10% dorosłych, a u 5 do 10% chorych terapia mająca na celu zmniejszenie jego nasilenia nie przynosi pożądanych efektów. Statystyki utwierdzają w przekonaniu, że na rynku brakuje leków, które umożliwią pacjentowi powrót do zdrowia i poprawę jakości życia. Sytuację tę mogą zmienić dobrze kontrolowane badania kliniczne, których wyniki pozwolą na wyciągnięciu wniosków zgodnych z wytycznymi medycyny opartej na dowodach naukowych.

Jeśli jesteś pacjentem ze zdiagnozowanym kaszlem przewlekłym lub jeśli nie posiadasz takiej dokumentacji medycznej, ale zostało już włączone w Twojej historii medycznej leczenie kaszlu, a syndrom ten występuje u Ciebie powyżej 8. tygodni i nie więcej niż rok – skontaktuj się z naszym zespołem. Zaproponujemy Ci terapię, która ma szansę znacząco poprawić komfort Twojego życia. (REKRUTACJA ZAKOŃCZONA).

Bibliografia:

Masz więcej pytań dotyczących badań klinicznych? Zapraszamy do kontaktu!

Zadzwoń: +48 32 724 10 12