Drosprenon – czy zdoła powstrzymać endometriozę?

Endometrioza jest przewlekła chorobą zapalną, charakteryzującą się obecnością tkanki endometrialnej poza jamą macicy. Choroba ta dotyka około 10% (190 milionów) kobiet i dziewcząt w wieku rozrodczym na całym świecie. Ze względu na złożoność tej jednostki chorobowej, stale poszukiwane są nowe rozwiązania terapeutyczne w celu jak najskuteczniejszego złagodzenia objawów endometriozy.

drospirenon a endometrioza

Drospirenon – co warto wiedzieć

Drospirenon jest progestagenem IV generacji. Wykazuje on działanie właściwe dla naturalnie występującego w organizmie progesteronu, m. in. hamuje owulację oraz zapobiega rozrostom endometrium. Dodatkowo lek ten hamuje aktywność męskich hormonów płciowych, dzięki czemu zmniejsza wydzielanie łoju oraz przyrost wagi.

Od 2000 roku lek ten jest szeroko stosowany jako składnik hormonalnej metody antykoncepcji, jak i hormonalnej terapii zastępczej w łagodzeniu objawów menopauzy. Aktualnie trwają badania nad możliwością jego zastosowania w terapii endometriozy.

Drosprenon a endometrioza

Ostatnie badania pokazują, że drospirenon zmniejsza produkcję czynników zapalnych oraz wzrostowych, które odgrywają główną rolę w rozwoju zmian endometrialnych. Zwalczanie stanów zapalnych, pozwoli zapobiec progresji choroby oraz umożliwi złagodzenie uciążliwych objawów. Ponadto, lek ten wykazuje potencjał hamowania wzrostu zmian chorobowych, poprzez regulację procesu tworzenia nowych naczyń włosowatych, tzw. angiogenezę. Należy podkreślić, że oprócz wstępnej skuteczności, Drospirenon jest dobrze tolerowany i wykazuje korzystny profil bezpieczeństwa.

Badania kliniczne

Aktualnie prowadzimy nabór do III fazy badania klinicznego, w którym uczestniczyć mogą kobiety od 15. do 45. roku życia chorujące na endometriozę. Celem badania jest poszerzenie wiedzy na temat skuteczności i bezpieczeństwa stosowania Drospirenonu w leczeniu bólu miednicy związanego z tym schorzeniem. Oprócz łagodzenia objawów, przyjęty schemat dawkowania umożliwi zahamowanie owulacji, zapewniając działanie antykoncepcyjne. Dodatkowo lek ten nie powoduje wzrostu masy ciała i może przyczynić się do poprawy kondycji skóry.

Bibliografia:

1. Makabe T, Koga K, Miyashita M, Takeuchi A, Sue F, Taguchi A, Urata Y, Izumi G, Takamura M, Harada M, Hirata T, Hirota Y, Wada-Hiraike O, Fujii T, Osuga Y. Drospirenone reduces inflammatory cytokines, vascular endothelial growth factor (VEGF) and nerve growth factor (NGF) expression in human endometriotic stromal cells. J Reprod Immunol. 2017 Feb
  2. https://www.womenshealth.gov/a-z-topics/endometriosis
  3. Makabe, T., Koga, K., Miyashita, M., Takeuchi, A., Sue, F., Taguchi, A., … Osuga, Y. (2017). Drospirenone reduces inflammatory cytokines, vascular endothelial growth factor (VEGF) and nerve growth factor (NGF) expression in human endometriotic stromal cells. Journal of Reproductive Immunology. 2016 Dec

Jeżeli jesteś zainteresowana udziałem w badaniu klinicznym oceniającym skuteczność Drosprenonu w leczeniu endometriozy, wypełnij formularz kontaktowy i umów się na bezpłatną konsultację.